Julstök och dagens recept

Jag är mätt i magen. Jag har ätit julkola så att jag har ont i alla tänder i hela munnen. Uppe som nere. Och nu är det ändå säkert en halvtimme sen jag slutade äta.

Det blev inget jobb idag (underbart!) så jag har julstökat istället. Tvättat och inlett den behövda städningen av mitt rum. Men tröttnade ganska snart på det och övergick till lite mer juliga bestyr istället. Lussebak. Dom blev lite torra mot kanterna. Och lite varierande storlek. Men det är ju ändå inte jag som ska äta dom. Däremot åt jag en del socker-smör-saffransblandning. Ljuvligt. Tur att jag tränade igår.

När jag ändå var in a row hoppade jag direkt över till min favorit. Mormor Leires julkola. Och så lite julmust på det. Det blir inte bättre än så.

Tillmiddags var det endast två ätande så jag slängde ihop en nykomponerad rätt: Röd gryta på speed. Mycket omtyckt. Perfekt ris.

Imorn ska jag tillbaka till skolan. Lite rastvakt och fritids. Helt klart min favorit. Kan inte förstå hur Robert på fritids kan vara så nöjd med mig. Jag sitter bara på en stol och ritar eller pärlar pärlplattor. Plockar inte undan något. Bockar inte av några barn. Är inte trevlig mot några föräldrar. Hjälper inte barnen. Men ändå får jag komma tillbaka. Vilket lyxjobb. Imorn ska jag nog anstränga mig lite till. Kanske spela lite fotboll på skolgården. Det blir så kallt annars.
I övrigt sa Anki till mig igår att det varit många lärare som frågat efter mig nu när jag varit borta. Alltid trevligt att höra. Jag kanske skulle göra karriär som lärarvikarie..?

Dagens recept:

Mormor Leires julkola:
(ca 75 st)

75 g smör
1 dl grädde
2 dl socker
1 dl sirap
75 g blockchoklad

Blanda ihop allting i en traktörpanna
och låt småputtra ihop tills önskad
koncistens uppnås. Detta kontrolleras
med hjälp av kulprovet.
Beroende på hur vid panna man använder
och hur plomb-vänlig kola man vill ha
så tar det väldigt olika tid.
Häll upp i en teflonform, ca 20 x 30 cm
med lite matolja i botten.
Jag var lite vågad idag och ändrade för
första gången i receptet och strödde över
hackad mandel. Mycket lyckat.
När den stelnat: skär i lagom stora bitar
och slå in i papper. Värdelöst tråkigt
jobb men det är värt det!


Röd gryta på speed

(variera mängd efter tycke och smak)
Kyckling
Lök
Vitlök
Curry
Broccoli
Krossade tomater
Rött vin
Grönsaksbuljong
Ris

Stek kyckling, lök, vitlök och curry
tills det fått fin färg och ser gott ut.
Häll i broccoli (om fryst, stek tills den
blivit mjuk) och krossade tomater.
Låt koka ihop lite tillsammans med vin
och buljongtärning. När riset är färdigt,
häll i lite grädde eller mjölk om man
vill och koka upp en sista gång.
Supergott!

After I've cried my last
There'll be beauty from pain
Though it won't be today
Someday I'll hope again

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0