På väg hem

Ser tillbaka över en go helg i Stockholm. Riktigt lyckat! Alltihop. Utom möjligen att jag missade tåget hem från Uppsala igår med sirkus tre minuter så att jag fick sitta på Uppsala Central en timme. Men det kommer bli många fler turer i det väntrummet så lika bra att vänja sig. (Vänja. Underligt ord det där. Jag tycker ju alldeles absolut att om det är dubbelkonsonant så blir det kort vokal. Men icke i Stockholm. Där struntar man alldeles direkt i det där och uttala istället ordet med lång vokal. Väääänja. Mycket irriterande. Språkpolisen tar aldrig ledigt.)

Dagen har varit trevlig. Har varit mestadels med mig själv. Pga skoskav slog jag på stort och tog bussen hela vägen ner till Kungsträdgården (tre hållplatser) och gick vidare därifrån över Skeppsbron till Skeppsholmen och Moderna Muséet. Det var väl sådär måste jag säga. Kanske mest för att jag fortfarande inte riktigt har blivit frälst av modern konst. Men dom hade en stor utsällning om Salvador Dalí som var trevlig. Det var ungefär där allt folk (mycket mycket folk för att vara en tisdag) hängde. I resten av utsällningarna var jag ganska ensam. Gillade mest avdelningen med Munch, Matisse och två svenska: Hjertén och Grünevald. De två sista fick jag en föreläsning om i morse av Brita och plötsligt blir deras konst så mycket mer intressant. När man vet bakgrundsfaktan. Nästa gång ska jag nog gå på en sån där rundvandring när jag är på museum. Så man lär sig lite.

Till eftermiddags åkte jag över till Slussen och träffade Hanna. Vi promenerad bort på Hornsgatan (monopol!) och till Café Montmartre (väldigt osäker på stavningen). Sjukt mysigt! Och så skön ägare. Han la ner kärlek på allt. En vanlig kanelbulle fanns inte. Utan en lätt uppvärmd kanelbulle florsockerspudrad!

Nu dör batteriet och jag ska hitta tillbaka till min plats. So long!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0