En härlig helg i Hufvudstaden

Jag är i Stockholm. Tycker otroligt mycket om den här staden. Hade helst stannat hela veckan. Men behöver nog bestämt åka hem imorn.
Just nu regnar det. Tycker inte om den biten riktigt lika mycket. Men det får funka. Har haft två vackra dagar och idag ska jag bara gå i affärer, åka tåg och fika så regn får duga.

Kom upp lagom sent i fredags och åt middag med Morten. Vi besökte helvetet på jorden. Kungshallens bottenvåning. Blev lite deprimerad när jag kom fram till att jag under mina senaste tre stockholmsbesök ätit på Kungshallen alla tre gånger.
Så lördagens släkt-lunch med Ylva och Isabelle fick bli på kafé Bellman på Sergelsgatan istället. Mycket mysigare. (Kanske till och med så att jag ska pallra mig dit nu och dricka lite förmiddagskaffe.)
Resten av lördagen var shopping shopping shopping. Härlig känsla. Kammade hem två par vinterskor, ett gäng tröjor, diverse smink och Göteborgspepparkakor. Köpte även årets första julklapp!
Lördagskväll betydde Glögg på Tegelviksgatan. Den egentliga anledningen till att vi tagit oss hela vägen upp till Hufvudstaden. Härligt var det! Alla mysiga människor, skamligt stark spritglögg, tillverkning av nästa års glögg och kalops med ris. Mycket förvånad över hur mycket man kan längta efter ris trots att det äts varje dag i fyra veckor. Men ris i asien här helt enkelt inte lika gott som ris på Tegelviksgatan. Sesse imponerade med perfekt ris till tjugosex personer. Starkt!
Höll mig vaken länge och har utsett mig själv till mästare på att undevika jet lag-fällorna. Mycket nöjd över. Sov till slut ganska länge på söndagen innan det var dags att bege sig upp till Östermalmstorg (behöver jag säga att jag och Nea gick väldigt vilse, hamnade utanför vår karta, var tvungen att fråga om vägen så att vi skulle komma tillbaka in på kartan, råkade fråga en lite för full man klockan tolv på förmiddagen på Sveavägen som 'bara skulle berätta en rolig historia också'. Tur för oss att han hade jobbat på Dramaten så att vi kom tillbaka in på kartan igen.) till Mornington Hotell där det bjöds på fine-brunch av helgens värdpar. Underbart härligt med allt man någonsin kunde vara sugen på en söndagsmorgon efter lite för mycket glögg.
Fortsatte söndagen med att traska omkring i stan själv när Nea och Bror åkt hem till goa Götet. Köpte ett par jeans och träffade Erik. Vi var på kulturhuset och tittade på en miniatymodell över stockholm och fikade på Muffin Bakery. Åt middag i lägenheten med Brita o Björn innan jag trillade ner på stan igen. Skulle gått på sista Stieg Larsson filmen med Gustav men glömde mobilen hemma så vi hann inte så vi promenerade omkring istället innan vi hamnade på St Andrew och drack kaffe. Sen började det regna så jag gick hem. Det regnar fortfarande. Jag är fortfarande hemma.

Funderar på om jag ska trotsa regnet längs Kungsgatan via Alewalds ner till Åhlens City. Eller om jag ska ta bussen. Men enda nackdelen med att bo vid Stureplan är att det inte finns några bra bussar ner till Sergels Torg. Så jag får nog gå. Annars finns det inga nackdelar. Jag kan stanna här för alltid. Men pappa blir nog inte så glad då. Och jag ska ju flytta till Uppsala om ett år så tills dess kan jag ju försöka hålla mig härifrån lite i alla fall. Men jag gillar staden. Jag gillar staden mycket.



I eftermiddag ska jag ta tåget upp till Uppsala och fika med Jerry skulle jag tro. Aaa men ja ville ha kakan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0