Utmaningar och misslyckanden

När det gäller bakverk i största allmänhet har jag ungefär bara ett måtto. Det som kan bli spektakulärt, ska bli spektakulärt.
Det var därför jag och bror utarbetade idén om chokladskålar fyllda med pannacotta, passionsspegel och färska hallon.
Chokladskålarna tog fem timmar att göra. Tolv stycken. Nu skulle det kanske ta en halvtimme men det tog väldigt lång tid och väldigt många trasiga försök innan vi kom på en hållbar konstruktion.
Ungefär när jag var färdig i natt slog det mig att pannacotta är varm. Choklad smälter när det är varmt. En testkokning var på sin plats och i morse bevisade jag för mig själv vad jag redan visste. Epic failure.
Det tog kanske en mikrosekund innan chokladen smälte och grädden rann ut, som tur var på brickan som jag hade kalkylerat med.
Nu fortsätter resten av dagen med att komma på något nytt. Jag har två tankar. Antingen att göra pannacottan i små plastmuggar och sen bända ut innehållet och helt enkelt trycka ner dom i formarna. Eller att göra en stor panna cotta och sen göra kulor med glasskopan och lägga ner. Tåls att tänka på..
Wish me good luck and be sweet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0