Min första äggost!

Idag har jag invigt formen och gjort min första äggost. Mycket kul!


Det här behövs:
Ett trevligt och lätt recept
En mycket fin och paraffinad äggostform
3 liter mjölk
3 deciliter vispgrädde
6 deciliter gräddfil
10 ägg
4 matskedar socker

Man blir extra glad och äggostlagarsugen om man ställer upp allting så
här innan äggostandet drar igång!




Börja med att vispa ihop de tio äggen med all gräddfil. Jag är lite klen
av mig (tog ju svinis igår och allt) så jag använde elvispen. Men jag
gissar att det inte behövs egentligen. Smeten ska 'vispas ihop' inte
'vispas pösig', så jag körde på lägsta effekten.


Sen tog jag fram en riktigt stog kastrull. Det är ett ganska avgörande
moment, det där med att välja kastrull, för alla ingredienser ska i där
till slut, så det gäller att den är riktigt stor.
När väljandet är klart hälls all mjölk och grädde ner i kastrullen.
Mjölkblandningen ska till slut sjunda, men det är ganska mycket och
ganska kallt så det tar ett tag..


..därför hinner man samtidigt skölja ur och vika ihop alla pappkartonger
som äggost lämnar efter sig. Fint och prydligt ska det vara. Inga gräddfils-
paket i diskhon.
Skölj också av formen. Jag har inte riktigt listat ut varför men när man
läser recept finns det vissa saker som känns viktigare än andra.
Detta var en sån sak.


Om man viker kartongerna riktigt långsamt borde mjölkblandningen
vara åttiofem grader nu. Annars får man vänta lite till. Tills det sjuder.
Åttiofem - nittio grader brukar det vara då.
En digital termometer är väldigt trevlig att ha, annars får man gå på
känsla helt enkelt!


Häll ner äggblandningen i kastrullen och börja röra om. Rör och rör.
I receptet lät det så otroligt enkelt och lättvindigt. Bara häll ihop allt
och vips! det är klart.
Men för mig var det inte riktigt lika enkelt. Det tog riktigt lång tid av
rörande. Men till slut..


..blev det så här fint och klumpigt.
Måste erkänna att det ser riktigt äckligt ut. Men, det gör inget. Det är
min första äggost!


Sen kommer formen in i bilden. Den roliga biten. Att sleva upp massan.
När man känner att man blivit lite haj på det hela kan man med fördel
stå och klia sig på magen lite. Det är skönt.
Egentligen ska man ha en hålslev. I brist på det använde jag spagetti-
sleven istället. Det gick precis lika bra..


..men det gick ännu bättre med en sil!


När man kommit halvvägs ska det sockras. Två matskedar ungefär.
Och fortsätt sleva!


Tills formen är fylld och det ser så här fint ut. Strö då över dom sista
två matskedarna socker. Ta da! Färdigt..
..att stå ett dygn.
Så nu väntar jag bara. Men imorn, imorn blir det söndagsmiddag på riktigt!
Mormor och morfar kommer på besök och det blir kallekon till middag
och min äggost till efterrätt! Gött mos!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0