Kylskåpslunch en fredag

Fördelen med att bo hemma är att det alltid finns mat hemma. Och eftersom det inte är jag som köper allt så kan man hitta lite överraskningar här och där. Dagens fynd var en påse jordnötter som jag knaprade på under matlagandet. Inget socker var det - check!

Till lunch idag serverades Ostmackor med grönsakssalsa. Mycket delish!

För en person:

 

Hacka en morot, en tomat, en liten vitlök, en liten
(eller en halv stor) gullök och lite kött (kassler, skinka,
bacon.. tillagat ska det vara) om ovegetarisk variant
önskas. Egentligen kan man ju slänga i precis vilka
grönsaker som helst. Jag tror att lite vitkål och sockerärtor
hade varit gott i.


Stek alltihop med lite olja. Krydda till det med salt,
peppar och valfri grön krydda. Jag var sugen på lite
pizzalukt och tog oregano.


I med lite krossade tomater. Ica gör det bäst. Då är
det liksom krossade tomater och tomatsås samtidigt.
Men häll inte i för mycket. Det ska inte vara tomatsalsa
utan grönsakssalsa.


Ostbröden. Nästan det viktigaste. Rostbröd, ett eller
två lager ost (det kan nästan inte bli för mycket ost)
av någon god sort. Det ska gärna rinna ner ost på
sidorna. Jag överlever inte utan Cheddarost och skulle
ju rekomendera en smakande ost men gissar att det
finns dom som nöjer sig med Stureost. Lite peppar på,
gärna alla färger samtidigt, en gnutta salt och samma
gröna krydda som i stekpannan. In i ugnen, cirkus 225
grader, i tio minuter eller så.


Upp med allt på en tallrik. Mackor först, grönsaker sen.
Et voila!
Diska helst inte. Det förstör stämningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0