Vårbalshelg i den bästa av studentstäder

Så är den äntligen här, vårbalshelgen, fantastiskt efterlängtad. Har man inte varit på vårbal har man inte varit student i Uppsala på riktigt säger dom.

Dom som är riktigt rutinerade är redan i full gång, Stockholms nation bjuder på vårbalsslabb för den som vill festa i dagarna tre men nattens riktiga happening är alla frackklädda nationskörsmän som är ute och sjunger serenader för sina kvinnor, som uppskattning firas en flaska punsch ner från fönstret. Klibbig natt. Jag ska ut och palla syréner sen när mörkret lagt sig och hoppas på att stöta på några. Vilken fantastisk tradition!
Jag väntar dock med äventyren till imorn, då det blir lunch med håruppsättning och sminkning innan Snerikeskören håller vårkonsert klockan tre i universitetsaulan, den vackra byggnaden jag har som utsikt. Det ska bli maffigt. Efter det traskar bal-deltagarna (som var på fördrink redan klockan ett) ner till nationen för bal. Vi däremot går hem. Av lite olika anledningar blev de inte bal-bal för mig och kusinvitamin i år (någon av studentupplevelserna måste ju sparas, jag ska trots allt vara här fyra år till) utan vi ses hemma hos mig för bubbel, donkenburgare (fin grund) och klänningspåtagning vid fem tillsammans med ytterligare två tjejer innan vi beger oss ner till Rosendahl för balkongmiddag för arton. Det ryktas att de bjuds på nubbe, hummer och jordgubbar bland annat så ja.. jag är förträffligt nöjd.
Vid elva bryts det upp för kamp om Göteborgsstämpel för senare bruk innan det är dags att ta sig in på valfritt släpp för styrdans och mingel till klockan fyra. I år står det mellan Stockholms och Snerikes. Väl färdigdansad någon gång fram på småtimmarna är det dags att utnyttja den förhoppningsvis införskaffade stämpeln på Göteborgs för att komma in på efter-eftersläppet som varar till solen går upp och lite till.
Om jag mot all förmodan har överlevt allt det här vankas nu frukost, öl och lägereldssång (förmodligen bestående av snapsvisor i och för sig) i Universitetsparken (fortfarande iklädd balklänning) innan jag ska hem för ombyte till förfest innan vårbalsbrunchen som drar igång på Stockholms nation vid tolv. Skulle tippa på att jag överlever där till tre. Sen tänkte jag sova.
Jag har redan mött den första manskören. Helgen är alltså officiellt igång och jag ser fram emot en oförglömlig upplevelse!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0